![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | |||||
![]() | ![]() | ||||
![]() | ![]() | ![]() | |||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
|
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
« | Psychologia |
« | Modele psychologiczne |
· | Eric Bern |
· | Stany ego |
· | Relacje |
· | Gry społeczne |
· | Spojrzenie astrologiczne |
![]() | ![]() |
R | elacje |
Im więcej mamy znajomych tym większą szansę na zawiązanie starych przyjaźni. Znajomi porozumiewają się w formie społecznych rytuałów, wykorzystując do tego swoistą maskę zwaną Personą. Persona jest specyficznym stanem naszego Dziecka, które usiłuje dać sobie radę wśród obcych.
Znajomi
Poniżej przytoczę kilka praktycznych rad ułatwiających nawiązywanie nowych znajomości:
Partnerstwo jest oparte na szacunku, tolerancji i wzajemnym zrozumieniu. Podstawę partnerstwa stanowi wzajemne zaufanie wynikające z gotowości do wypełniania podjętych zobowiązań.
Partnerzy { Do - Do }
Znajomi odnoszą się do siebie z dystansem, używając sformułowań neutralnych bądź zawierających znaczny ładunek pochlebstwa. Współpracownicy osiągają ten sam cel kierując swoje wypowiedzi w stronę rzeczy, o której mówią. Ich słowa docierają do słuchacza pośrednio, po odbiciu się od przedmiotu. A zatem współpracownicy komunikują się ze sobą za pośrednictwem materiału o którym mówią.
Współpracownicy { Do - Do }
Rozmowy członków komitetu mają pozór wymiany informacji. W rzeczywistości są wymianą oburzenia, płynącego z właściwych rodzicom uprzedzeń, nie zaś z wiedzy o faktach.
Członkowie komitetu { Ro - Ro }
Intymność jest szczerą i otwartą relacją Dziecko - Dziecko, wolną od gier i wzajemnego wykorzystywania się. Inicjatywa należy do Dorosłego, dzięki czemu obie strony rozumieją, nieraz bez słów, sens zawieranego kontraktu. Z czasem Dorosły się wycofuje, a Dziecko rozluźnia i zaczyna zachowywać się coraz bardziej naturalnie. Dorosły jednak stale strzeże wypełniania zobowiązań. Intymnej relacji najbardziej szkodzi wtrącający się Rodzic, zarówno partnera jak i własny.
Intymność { Dz - Dz }
Może to być relacja przebiegająca na każdym z trzech poziomów. Kompan to ktoś z kim jesz, bawisz się, idziesz do kina. Kompani nie muszą dbać o dobro partnera, a ich relacja może być krótkotrwała.
Kompani { Ro - Ro, Do - Do, Dz - Dz }
Główną cechą przyjaźni jest to, że nie bierze w niej udziału Rodzic partnera. Przyjaźń to dowolna relacja Dziecka i Dorosłego obu partnerów. Przyjaciel to solidniejsza wersja kompana. Często przyjaciele wierzą w ten sam nonsens.
Przyjaciele { Do - Do, Dz - Dz, Do - Dz, Dz - Do }
Miłość jest związkiem typu Dziecko - Dziecko. Dziecko nadaje miłości blask widoczny tylko dla zakochanego.
Miłość { Dz - Dz }
Źródłem uczucia jest zawsze Rodzic. Prawdziwe uczucie polega na byciu pomocnym gdy jest taka potrzeba oraz okazywaniu troski w krytycznych momentach.
Uczucie { Ro - Dz }
Możemy wyróżnić podziw Dorosłego i podziw Dziecka. Podziw Dorosłego jest rzeczowym docenianiem partnera za jego określone cechy, a podziw Dziecka jest zauroczeniem.
Podziw { Do - Ro, Dz - Ro }
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | ||||
![]() | |||||
![]() | |||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |