Ołtarz
Budowanie ogromnych ołtarzy stanowi swoistą tajemnicę Tybetańczyków. Osadzone na ogromnych balach obciążonych głazami, przedstawiają zazwyczaj ogromną postać Buddy, w otoczeniu bodhisattwów, kwiatów, demonów ... Corocznie w świątyni Kumbum powtarzane jest misterium związane z tajemnicą ogromnego maślanego ołtarza, znikającego w tajemniczy sposób przed nadejściem świtu.
Piątka tybetańskich bodhisattwów uważana jest za manifestacje Buddów Niebiańskich. Są to:
- Awalokiteśwara - Pan Współczucia, który inkarnuje się w każdym dalajlamie,
- Ćakrapani - Trzymający koło,
- Wadźrapani - trzymający Piorun,
- Ratnapani - Trzymający klejnot,
- Padmapani - Trzymający lotos,
- Waśwapani - Trzymający podwójny piorun.
Do najpowszechniej czczonych bodhisattwów w Tybecie należą:
- Awalokiteśwara - Pan Współczucia. W ikonografii lamaistycznej często jest przedstawiany z wieloma rękami i kilkoma głowami. Atrybutami Awalokiteśwary są zazwyczaj kwiat lotosu, waza na wodę i manuskrypt. Przywódcy duchowi Tybetu są uważani za jego kolejne ziemskie emanacje.
- Mańdźuśri - personifikacja transcendentalnej mądrości z mieczem rozróżnienia podcinającym korzenie ignorancji i
- Majtreja - Miłujący - bodhisattwa przebywający w niebie Tuszita, który ma dopiero nadejść.
Mańdźuśri
W Mahajanie, buddyźmie tybetańskim, Mądrość i Współczucie są najwyższymi elementami życia duchowego.
Mądrość bez współczucia jest pasywna, współczucie bez mądrości staje się cierpieniem.
~:~