STAN PRÓŻNI
Zgodnie z nauką Buddy nic nie trwa wiecznie. Jakby na przekór tej prawdzie nie postrzegamy rzeczy w ten sposób. Przywiązujemy się do zjawisk i przedmiotów, co jest głównym źródłem naszego cierpienia.
Buddyjską wizją świata jest złudzenie. Dzięki naszym zmysłom i umysłowi stwarzamy wizje przedmiotów i zjawisk, które postrzegamy. Istnieją one zatem tylko w naszym umyśle. Przedmioty i zjawiska są połączone łańcuchem przyczynowo - skutkowym.
Aryas, mający umysł w stanie wyciszenia, próżni -
Sunyata, dostrzegają prawdziwą naturę rzeczy. Takie postrzeganie świata ułatwia osiągnięcie nirwany.
Stan próżni (ciszy umysłu)
Wyobraźmy sobie falę na powierzchni morza. Z jednego punktu widzenie jest samodzielnym zjawiskiem, z początkiem i końcem, powstaniem i zanikiem. Z innego punktu widzenia fala, będąc tylko stanem wody, nie ma samoistnego bytu. Jest to chwilowy fenomen powstały z wody i wiatru. Każda fala jest połączona z innymi.
Jeśli spojrzycie na życie w ten sposób nic nie ma samoistnego bytu. To właśnie w ten sposób postrzega zjawiska i rzeczy umysł w stanie próżni.
Sogyal Rinpoche
Ciszę w umyśle Buddyści osiągają poprzez logiczne rozumowanie wspomagane medytacją. Dążąc do stanu próżni nie należy sądzić, że skoro nic nie istnieje zatem wszystko mogę, albo skoro nic nie ma po co szukać.