Warszawska Kolej Dojazdowa
Dzisiaj pierwszy raz jechałem na wycieczkę do Podkowy Leśnej pociągiem WKD, czyli Warszawską Kolejką Dojazdową. Trasa kolejki biegnie przez obszary gmin: Michałowice, Pruszków, Brwinów, Podkowa Leśna, Grodzisk Mazowiecki i Milanówek oraz dzielnice Warszawy: Włochy, Ochota i Śródmieście. Linia liczy 33 km, plus 3 kilometrowe odgałęzienie z Podkowy Leśnej do Milanówka. Łącznie na trasie znajduje się 28 stacji.
Na zdjęciu widzimy elektryczny zespół trakcyjny serii EN-94, tak fachowo brzmi nazwa kolejki, których firma Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. ma 31 sztuk. Dwuwagonowy zespół trakcyjny EN-94 został wyprodukowany przez wrocławski Pafawag. Firma posiada również jeden nowoczesny pojazd EN-95, z bydgoskiej PESA, zakupiony w 2004 roku. WKD zakontraktowała dalsze 14 pojazdów w bydgoskiej fabryce.
Warszawska Kolej Dojazdowa we własnym zakresie realizuje przeglądy i naprawy taboru kolejowego. Naprawy rewizyjne prowadzone są po przejechaniu 165.000 km. WKD przewiozła w 2009 roku 6.631.215 pasażerów.
Pierwszy pociąg na tej podwarszawskiej trasie wyjechał 11 grudnia 1927 roku. Była to pierwsza normalnotorowa i zelektryfikowana kolej w Polsce. Wiodący kapitał w spółce kolejowej pochodził z Anglii.
Poniżej wykaz wszystkich stacji kolejki:
- Warszawa Śródmieście WKD
- Warszawa Ochota WKD
- Warszawa Zachodnia WKD
- Warszawa Reduta Ordona
- Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD
- Warszawa Raków
- Warszawa Salomea
- Opacz
- Michałowice
- Reguły
- Malichy
- Tworki
- Pruszków WKD
- Komorów
- Nowa Wieś Warszawska
- Kanie Helenowskie
- Otrębusy
- Podkowa Leśna Wschodnia
- Podkowa Leśna Główna
- Podkowa Leśna Zachodnia
- Kazimierówka
- Brzózki
- Grodzisk Mazowiecki Okrężna
- Grodzisk Mazowiecki Piaskowa
- Grodzisk Mazowiecki Jordanowice (dawniej Grodzisk Mazowiecki Muzeum)
- Grodzisk Mazowiecki Radońska
- oraz na odcinku Podkowa Leśna Zachodnia - Milanówek Grudów:
- Polesie
- Milanówek Grudów