Polskie Koleje Linowe istnieją od 1936 r. i są częścią PKP. Najstarszą kolejką PKL jest kolej linowa na Kasprowy Wierch, uruchomiona w 1936 r. Do PKL należą też: kolej na Górę Parkową w Krynicy, kolejki na Gubałówkę i Butorowy Wierch, kolej na Palenicę w Szczawnicy, górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim i Mosorny Groń w Zawoi.
Najpopularniejsza "narciarska góra" Polski, o wysokości 1987 m n.p.m. – była miejscem budzącym ciekawość narciarzy już w pierwszych latach ich obecności w Tatrach. Usytuowanie Kasprowego Wierchu niemal w środku pasma tatrzańskiego stwarza niesamowite, możliwości do podziwiania Tatr jak i uprawiania jednych z najpiękniejszych sportów - narciarstwa i snowboardu. Oprócz nowoczesnej kolei linowej z panoramicznymi szybami funkcjonującej przez cały rok do dyspozycji narciarzy są dwie koleje krzesełkowe w kotle Gąsienicowym i Goryczkowym. Świetnie przygotowane trasy narciarskie oraz bliskość gór przyciąga tu rzesze miłośników białego szaleństwa. Dla narciarzy PKL w rejonie Kasprowego Wierchu przygotowują łącznie 14 km tras narciarskich na naturalnym śniegu. Kasprowy Wierch przyciąga rzesze turystów, dzięki wspaniałym widokom, łatwości dostępu do szczytów tatrzańskich oraz możliwości obcowania z piękną "dziką przyrodą". Trasy w rejonie Kasprowego Wierchu posiadają homologacje FIS do rozgrywania zawodów.
Parametry techniczne
- Czas jazdy koleją 12 minut
- Długość trasy 4291,59 m.
- Wysokość stacji dolnej 1027 m n.p.m. (Kuźnice)
- Wysokość stacji pośredniej 1352 m n.p.m. (Myślenickie Turnie)
- Wysokość stacji górnej 1959 m n.p.m. (Kasprowy Wierch)
- Różnica wysokości 936 m.
- Średnie nachylenie 22%
- Wagon zabiera jednorazowo 60 osób
- Zdolność przewozowa 360 osób na godzinę zimą (do 28.04), 180 osób na godzinę latem